Izoliacinės medžiagos
Kokybiškas garsas kelyje
Dažnai po darbų arba ilgesnės kelionės metu mes norime atsipalaiduoti automobilyje klausantis savo mėgstamo muzikinio kūrinio. Jis mus ramina arba sukelia malonius prisiminimus. Tačiau tai trunka tik kol, kol neužvedame variklį ir nepajudame iš vietos. Vos pasukus į gatvę, kur intensyvesnis eismas, mūsų ranka instinktyviai juda link garso reguliatoriaus tam, kad pagarsintumėte muziką - variklio garsas ir triukšmas iš aplinkos mus priverčia tai daryti. Deja, net ir prabangūs automobiliai nėra pakankamai atsparūs garsui, kad galėtumėte mėgautis puikiu, net ir geriausių multimedijos sistemų garsu. Mūsų laimei, automobilyje įmanoma pasiekti aiškų garsą ir suteikti galimybę jo klausytis kelyje. Garso izoliacija yra puikus tam sprendimas. Yra išmatuota, kad automobiliuose, kuriuose yra profesionaliai atlikta garso izoliacija, kelyje triukšmo lygis gali būti mažesnis net iki 2 kartų. Tai suteikia galimybę mėgautis savo mėgstama muzika, lengviau naudotis laisvų rankų įrangos privalumais ir bendrauti su bendrakeleiviais.
Sveikatos problemų prevencija
Galvos skausmai, širdies ir kraujagyslių ligos, klausos praradimas, stresas, nerimas ir miego sutrikimai - ar žinojote, kad visas šias problemas gali sukelti per didelis triukšmo lygis. Ar kada pastebėjote, kad būdami miške, kalnuose ar kaime jaučiatės nejaukiai dėl tylos? Jūs jaučiate nerimą be jokios priežasties, jaučiate, kad kažko trūksta? Jei jūsų atsakymas yra „taip, vadinasi esate miesto gyventojas. Mes esame taip įpratę prie nuolatinio foninio triukšmo, kad jo nebuvimas mus erzina, tačiau dažnai net nesusimąstome, koks kenksmingas gali būti šis triukšmas.
Žalinga triukšmo įtaka žmonių sveikatai buvo įrodyta įvairiais tyrimais. Pasak daktaro Davido Rojaso iš Barselonos visuotinės sveikatos instituto, „triukšmas stimuliuoja centrinę nervų sistemą ir šis dirgiklis išskiria kai kuriuos hormonus. Tai padidina hipertenzijos riziką, o hipertenzija buvo susijusi su daugeliu kitų širdies ir kraujagyslių bei smegenų kraujagyslių ligų, tokių kaip širdies priepuoliai ir insultai. Eismo triukšmas pripažintas vienu pavojingiausių miesto triukšmo tipų. Jis yra žinomas kaip vienas reikšmingiausių rizikos veiksnių žmonių sveikatai išsivysčiusiose šalyse.
Žmonėms, praleidžiantiems daug laiko už vairo, svarbi dar viena eismo triukšmo sukelta problema - nepakankamas susikaupimas. Eismo triukšmas ne tik atitraukia vairuotojo dėmesį. Bandydami atsikratyti dirginančių garsų, vairuotojai garsiau naudoja savo automobilio garso sistemas, o tada bendras triukšmo poveikis dar padidėja. Dėl to žmogus patiria stresą, kurio galbūt net nepastebi, tačiau jo pasekmės gali būti smerktinos tiek trumpalaikiu laikotarpiu (kelių eismo įvykiai, kuriuos sukelia nuovargis ir koncentracijos stoka), tiek per ilgą laiką (įvairios ligos).
Garso, vibro izoliacijų naudojimas padeda mums sukurti efektyviausius sprendimus, užtikrinančius akustinį komfortą transporto priemonėje. Vibraciją ir garsą izoliuojančios medžiagos padeda dvigubai sumažinti triukšmo ir vibracijos poveikį automobilio salone, o tai reiškia, kad bus išvengta neigiamo jų poveikio. Mažiau triukšmo ir vibracijos reiškia mažesnį stresą ir nuovargį bei didesnę koncentraciją. Naudodami triukšmo izoliaciją galite ramiai kalbėtis su savo keleiviais, klausytis muzikos ar garso įrašų automobilyje, būsite labiau apsaugoti nuo išorinio triukšmo ir variklio garso.
Automobilio tarnavimo laiko pailginimas
Vibro izoliacinės medžiagos pasižymi dideliu mechaninių nuostolių koeficientu, o tai reiškia, kad jos efektyviai slopina vibraciją. Tai yra privalumas ne tik vairuotojui ir keleiviams, bet ir pačiai transporto priemonei. Kuo mažiau vibracijos perduodama automobilio detalėms, tuo ilgesnis jų tarnavimo laikas. Garso ir vibro izoliacinės medžiagos dar labiau padeda apsaugoti transporto priemonės ilgaamžiškumą - pasižymi antikorozinėmis savybėmis, t.y. apsaugo automobilį nuo blogų oro sąlygų. Galiausiai visos šios medžiagos yra ekologiškos, taip pat kaip ir jų gamybos procesas. Jų gamintojai reguliariai gauna Europos aplinkos standartų sertifikatus. Visos medžiagos yra saugios žmonių sveikatai. Visi nauji produktai privalo būti išbandyti akredituotose laboratorijose.
Pagerina šilumines sąvybes
Be pagrindinės sąvybės mažinti triukšmo lygį, dauguma medžiagų, ypač garsą izoliojančios medžiagos su folijos sluoksniu padeda ilgiau sulaikyti šilumą salono viduje, o užvedus automobilį - greičiau sušilti varikliui. Tokiu būdu sutaupomas kuras ir greičiau sušyla automobilio salonas.
Apsauga nuo korozijos
Tinkamai sumontuota garso izoliacija gali apsaugoti automobilį nuo rūdijimo ir prailginti jo eksploatavimo laiką. Sniegas, purvas, druskos - tai yra korozijos atsiradimo priežastys. Tinkamai užklijuotos vibro izoliacinės medžiagos padeda nuo jos apsisaugoti. Dirbant reikia laikytis dviejų auksinių garso izoliacijos taisyklių:
Montavimo paviršius turi būti švarus, sausas ir nuriebalintas.
Medžiagą reikia tinkamai prispausti prie paviršiaus voleliu.
Metalas rūdija veikiamas vandens ir deguonies. Jei garso izoliacija įrengta tinkamai, be drėgmės po medžiaga ir be ertmių tarp medžiagos ir paviršiaus, tai metalas neturės sąlyčio su oru ir vandeniu. Todėl net žiemą, kai keliai yra barstomi tonomis druskų, jūsų automobilis bus apsaugotas nuo rūdžių.
Triukšmo prevencija – pagrindinė izoliacijos paskirtis
Neseniai nusipirkote naują automobilį, tačiau keleivių salone kažkas visą laiką girgžda, pastoviai girdite plastikinių detalių trinties garsus. Jums nieko neįmanoma girdėti, išskyrus padangų garsą, kai automobilio greitis viršija 60 km / h. Net ir naujose moderniose aukščiausios klasės transporto priemonėse standartinė gamyklos tiekiama triukšmo izoliacija paprastai nėra visiškai tobula. Šiuolaikinis gyvenimo tempas mus dažnai įkalina savo automobilyje. Dažnai tai būną ta reta akimirka, kai norisi atsipalauduoti nuo streso, triukšmo, pabendrauti su artimais bendrakeleiviais. Bet kaip tai įmanoma padaryti, jei eismo triukšmas yra toks didelis, jog jūs negirdite savo pakeleivio, sėdinčio ant galinės sėdynės? Taigi jūs pradedate kelti balsą, atsigręžti, atitraukiate savo dėmesį nuo kelio ir taip patiriate stresą. O jeigu kelio danga prastesnė, jūs visai vengiate kalbėtis - padangų skleidžiamas garsas užgožia net jūsų automobilio garso sistemą, jau nekalbant apie balsus. Vargu ar jūs turite galimybę ką nors padaryti dėl kelio dangos kokybės, tačiau tikrai galite patobulinti savo automobilio triukšmo izoliaciją. Garso ir vibro izoliacinių medžiagų gamintojai sukūrė sprendimus kiekvienam triukšmo tipui, kuris mus vargina transporto priemonėje. Izoliacija, priklausomai nuo jos fizinių savybių turi skirtingą paskirtį ir yra skirstomą į vibro arba garso izoliacinės medžiagas.
Vibro izoliacija skirta rezonansiniams virpesiams slopinti. Tai toks reiškinys, kai dėl vibracijos automobilio korpuso savaiminis dažnis sutampa su garso dažniu. Tokiu atveju automobilio korpusas nuo pašalinių veiksnių ima vibruoti ir skleisti garsą, kuris išlieka kuriam laikui net ir garso šaltiniui nuslopus. Jeigu automobilio vibro izoliacija nebus atlikta arba atlikta netinkamai, visas metalinis automobilio korpusas, ypač didesnio ploto plonos skardos detalės, pačios savaime skleis garsą ir nemalonius skambesius. Dažniausiai vibro izoliacijos darbams naudojama bitumo mastikos medžiaga. Tai speciali minkšta, lengvai formuojama pagal paviršiaus formą medžiaga, dažniausiai dengta folijos sluoksniu. Skirtingi jos storiai įtakoja skirtingą svorį ir naudojimo paskirtį.
Garso izoliacija skirstoma į garsą sugeriančias ir garsą izoliuojančias medžiagas.
Garsą izoliuojančių medžiagų pakirtis yra sustabdyti garso prasiskverbimą, užkertant kelią garso bangoms patekti į automobilio saloną. Šios medžiagos veikia kaip garso barjeras. Dažniausiai ji naudojama kaip antras sluoksnis, klijuojamas ant vibro izoliacijos. Tačiau tam, kad ši medžiaga veiktų kuo efektyviau, svarbu ja uždengti kuo didesnį plotą. Bet kokie nereikalingi įpjovimai ar tarpai sumažins garso barjero efektą ir automobilio garso izoliacija bus prastesnė. Nemaža šių medžiagų dalis pagerina ir automobilio šilumines savybes.
Garsą sugeriančių medžiagų paskirtis yra sumažinti aukšto dažnio garsų plitimą. Tai dažniausiai yra įvairūs porolonai, kurių kiekviena tarpusavyje chaotiškai sujungta akutė yra tam tikro technologiškai parinkto skersmens. Garso sugėrimo poveikis grindžiamas vidutinio ir aukšto dažnio garso bangos slopinimu, kuomet jis pereina per daugybę akučių, nuolat atsimušant nuo jų sienelių. Toks begalinis labirintas sugeria garsą. Skirtingai negu garso izoliuojanti medžiaga, tokios medžiagos efektas pasijaučia vien esant jai patalpoje, t.y. efektas juntamas ne vien tik už pačios medžiagos, kaip už barjero. Garsą sugeriančios medžiagos veiksmingumas tiesiogiai priklauso nuo jos ploto. Kuo garsą sugeriantis plotas yra didesnis, tuo tyliau bus automobilio salone, nes daugiau garso bus sulaikoma medžiagos ertmėse ir mažiau jo prasiskverbs į išorę. Dažnai automobilio garso izoliacijų gamintojai siūlo ir medžiagas iš kelių ar keleto komponentų. Tai leidžia palengvinti darbą, nes atliekamas vienas montavimas, kurio metu padengiamas kelių izoliacinių medžiagų sluoksnis, taip sutaupant laiko sąnaudų ir piniginių išlaidų.
Siekiant optimalaus triukšmo slopinimo efekto, reikia atsižvelgti į automobilio modelį, komplektaciją, kėbulo tipą bei kitus ypatumus ir pasirinkti tinkamas izloliacines medžiagas. Garso izoliacijos naudą pajausite net neinvestavę į pilną automobilio apdirbimą. Net ir atlikus dalį darbų bus pastebimas teigiamas efektas jeigu juos atliksite profesionaliai. Taip galima ženkliai sutaupyti, tačiau gauti norimą rezultatą.
Įprastai vibro izoliacija naudojama šioms automobilio sritims apdoroti:
Automobilio grindų vibro izoliacija įrengiama siekiant išvengti nepageidaujamų virpesių kylančių nuo kelio, akmenukų smūgių į dugną, vibracijos nuo važiuoklės, duslintuvo ar padangų triukšmo. Naudojamas 2-3mm bituko mastikas su folijos sluoksniu. Norint pasiekti maksimalų rezultatą rekomenduojamas papildomas garsą izoliuojančių medžiagų sluoksnis. Labai svarbus vienatūrių automobilių galinių arkų izoliavimas. Jam rekomenduojamos storesnės vibro izoliacinės medžiagos su papildomu garsą izoliuojančių medžiagų sluoksnių jeigu jis netrukdo plastikinėms apdailos detalems.
Automobilio durų vibro izoliacija įrengiama siekiant ne tik sumažinti išorinį triukšmą, bet ir pagerinti automobilio garso sistemos kokybę. Atliekant durelių vibro izoliaciją, pirmasis 1,8 – 2,3mm storio bituko mastikos su folija sluoksnis klijuojamas ant išorinės skardos iš vidinės durelių pusės. Maksimaliam rezultatui rekomenduojama ant viršaus užklijuoti garsą izoliuojančios medžiagos sluoksnį. Antrasis vibro izoliacijos sluoksnis klijuojamas ant vidinės durų skardos, ant kurios dedasi plastikinė apdaila. Svarbu užsandarinti kuo daugiau angų tam, kad durų ertmė būtų uždara. Tokiu būdu bus sukurta geresnė akustika, padidės garsiakalbių žemų dažnių diapazonas. Atlikus durų metalinės dalies vibro izoliaciją, rekomenduojama keletą 1-1,8mm storio bituko mastikos su folija juostų užklijuoti ir ant plastikinės durų apdailos plokštumų. Tai sumažins plastikinės detalės vibracijas, ypač garsiau klausantis muzikos. Norint pasiekti maksimalų rezultatą, rekomenduojama plastikinę durų apsaugą iš vidaus apklijuoti garsą sugeriančia medžiaga, o pačius plastiko kraštus, kurie jungiasi su durų metalu – porolono juostomis. Taip išvengsite bereikalingų trinties gigždesių tarp detalių. Kuo didesnis durelių plotas yra padengtas vibro izoliacija, tuo geresnis bus poveikis, tačiau būtina atkreipti dėmesį į tai, kad automobilio durelės negali būti per daug sunkios - tai gali pažeisti durelių vyrius. Šiai problemai spręsti dauguma gamintojų savo asortimente turi palengvinto butilkaučiuko sudėties vibro izoliacinių medžiagų, kurių mechaninių nuostolių koeficientas yra toks pat. Jos labai tinka elektromobiliams, kuriems ypač aktuali papildomo svorio problema.
Daugelis automobilių gamintojų visai nekreipia dėmesio stogo izoliacijai, nes nelaiko jo triukšmo šaltiniu. Tačiau triukšmai, atsirandantys kelyje, keliauja automobilio metalinėmis dalimis kaip rezonansas. Šis triukšmas sklinda pro visur ir dažnai sunku būna nustatyti jo šaltinį. Ypač girdimas lietaus lašų garsas lyjant ir vėjo švilpimas važiuojant didesniu greičiu. Stogo paviršius iš vidaus juostomis arba pilnai klijuojamas dažniausiai 1,8 – 2,3mm storio vibro izoliacine medžiaga su antru garsą izoliuojančios medžiagos sluoksniu. Taip maksimaliai sumažiname triukšmo lygį ir pageriname automobilio šilumos palaikymo sąvybes.
Automobilio kapoto izoliacija dažnai derinama kartu su garso izoliacija sumažina lauke girdimą variklio garsą. Taip pat ji dažnai įrengiama tam, kad žiemos metu galima būtų pagerinti variklio šiluminę izoliaciją ir variklis greičiau sušiltų. Tokiu būdu yra taupomas kuras ir greičiau ima šilti automobilio salonas.
Svarbi yra ir bagažinės skyriaus izoliacija. Bagažinėje, ypač jei automobilis yra vienatūris, yra didelė tuščia erdvė, kurioje vibracijos ir garsas sklinda nekliudomai. Bagažinėje dažnai yra daug plastikinių detalių, nuo kurių vibracijos ir trinties sklinda daug pašalinių triukšmų ir girgždesių. Daugiau dėmesio reikėtų skirti erdvei, esančiai po atsarginiu ratu.
Patikimai atlikus automobilio vibro izoliaciją, vibro izoliacinės medžiagos absorbuoja maždaug 90% kėbulo dalių vibracijos. Atliekant automobilio garso ir vibro izoliaciją, reikėtų atsižvelgti į keletą svarbių patarimų:
Atsižvelgiant į automobilio kėbulo tipą bei kitus ypatumus, būtina parinkti tinkamas izloliacines medžiagas ir jų kiekį. Kuo daugiau svorio medžiagų priklijuosime, tuo geresnio rezultato galima tikėtis. Tačiau įvairiose automobilio kėbulo vietose, kur paviršius yra nelygus, bus sudėtinga užklijuoti storą vibro izoliacijos sluoksnį. Taip pat reiktų atkreipti dėmesį ir į tas vietas, ant kurių montuojasi plastikinės apdailos dalys. Užklijavus ant jų per storą sluoksnį izoliacijos, gali kilti problemų tvirtinant prie jų salono apdailą. Ant plastikinių automobilio apdailos detalių vibro izoliacija gali būti klijuojama nepadengiant viso ploto pilnai. Pilnai pakanka keleto juostų plonesnės, 1mm - 1,8mm storio vibro izoliacijos sluoksnio. Ant apdailos detalių užklijavus antrą, garsą sugeriančios atitinkamo storio izoliacijos sluoksnį, būtų pasiektas maksimalus rezultatas. Tačiau reikia nepersistengti, nes per storas izoliacijos sluoksnis trukdys pritvirtinti apdailą prie metalinės konstrukcijos.
Vienas svarbus dalykas - šiuolaikinės garsą izoliuojančios medžiagos nėra prabangos gaminiai, kuriuos įsigyti ir susimontuoti gali sau leisti tik labai nedaugelis žmonių. Kiekvienas automobilio savininkas ras aukštos kokybės medžiagas pagal savo poreikius ir pajamas.